Invald 2017

Begreppet independent personifierat

 

”Fuck a record contract”. ”Unsigned hype”. Även i sina låttitlar visade Looptroop från Västerås att det inte var skivbolagen som dissade dem, utan tvärtom. Graffitin visade vägen: kunde de ”måla ett tåg”, så kunde de ge ut sin egen musik. Etiketten fick namnet David vs Goliath. Loggan: en liten man som kastar en vinylskiva mot en stor man i slips.

 

Magnus ”Embee” Bergkvist ljög och sade att han skrev för en skoltidning när han 1991 ringde upp Mats Nileskär, programledare för P3-programmet Soul corner. I själva verket var han bara intresserad av att få tips om ny musik och bra skivbutiker. Tillgången till soul och hiphop var inte överdrivet stor i Västerås i början av 1990-talet.

Mårten ”Promoe” Edh och Tommy ”Cosmic” Isacsson träffades genom graffitin, en kultur som varit avgörande för Looptroop Rockers på deras väg till att bli Sveriges största hiphopexport. Det var genom det nätverket bandets kassetter började spridas ner till Centraleuropa under 1980-talet och de har än i dag en stor fanbase i länder som Tyskland, Polen och Tjeckien.

Hemma i Sverige spreds ordet rejält när P3 spelade den kontroversiella ”Jag sköt Palme” från demon Punx not dead. Politiska budskap har varit ett återkommande tema genom åren: ”Fort Europa” var gruppens kommentar till migrationspolitiken, i ”Long arm of the law” och ”Reclaim the city” rappade de om polisvåld och den antifascistiska ”On repeat” kom efter att Sverigedemokraterna röstats in i riksdagen 2010.

2017 firade Looptroop Rockers 25-årsjubileum genom att ge ut en ny låt varje fredag under 25 veckor. Utöver en diger skivutgivning, inklusive sido- och soloprojekt som The Casual Brothers och Sedlighetsroteln, har kvartetten också gjort sig känd som ett av Sveriges hårdast turnerande band. För att citera Timbuktu: ”Deras liveupplevelse är endast jämförbar med Public Enemy, Saïan Supa Crew och Rage Against the Machine.”