Invald 2016

Dansgolvens eviga punkare

 

Laila El Khalifi rymde hemifrån för att kunna hålla på med musik. På ett av sina skivomslag har hon skrivit ”Förlåt mig, pappa” på arabiska. I Leila K:s musik finns en otyglad urkraft och en så tidlös modernitet att det är lätt att förstå varför Lady Gaga nämner henne som en av sina förebilder. En intervju med Leila K har mer intensitet än många artisters konserter.

 

Mitt under den första folkparksturnén någonsin med modern dansmusik 1990 försvann Leila K. Sammanlagt 38 spelningar var planerade tillsammans med DJ-duon Rob’n’Raz, men nu befann sig plötsligt showens stjärna på Ibiza. Försöken att få hem henne misslyckades och arrangörerna accepterade inte några ersättare. Medan kvällstidningarna pumpade ut nya skandalrubriker gav sig Leila K ut på en egen turné i Spanien.

Rob’n’Raz fastnade för Leila K:s röst när de satt i juryn under Rap-SM 1989. Hon vann inte tävlingen, men hade exakt den röst de sökte för sina pågående inspelningar. Singeln ”Got to get” sålde i över en miljon exemplar och trion bjöds in till Top of the pops och Showtime at the Apollo. Deras dansmusik var den perfekta mixen av moderna beats och pophookar. Allt var en ständigt pågående promotionturné, tills Ibiza kom i vägen.

Leila K gick vidare till Denniz Pop och skapade besinningslös klubbmusik. Plastic Bertrand-covern ”Ca plane pour moi” lät som punk anno 1993 och gallskriket som skickade iväg refrängen i ”Electric” två år senare var något helt nytt inom dansmusiken. Hundra procent otyglad musik: ”Leila K in da house!”

Världen har väntat på ny Leila K-musik sedan 1996 års Manic panic. Hon har gjort enstaka konserter och till och med återförenats med Rob’n’Raz vid några tillfällen, men när Håkan Hellström presenterade ”Bergsjöns svarta svan” under sin konsert på Ullevi 2017 undrade 65.000 i publiken om de verkligen såg rätt.