Invald 2014

Arkitekterna bakom den svenska death metal-vågen

 

Tack vare stockholmarna i Entombed gick svensk death metal från subkultur till världsangelägenhet på nolltid. För första gången formades en ny global musikstil med svenskar i främsta ledet. Nicke Andersson, Uffe Cederlund, Alex Hellid och LG Petrov har för alltid sina namn inskrivna i den internationella rockhistorien.

 

Blivande Entombed-trummisen Nicke Andersson startade publikationen Chickenshit när han insåg att han i egenskap av chefredaktör skulle kunna få klart fler demokassetter skickade till sig än om han bara var ett metalfan i mängden. Att han aldrig fick ur sig ett enda nummer av tidningen spelade mindre roll. ”Tape trading” var en konst, där alla medel var tillåtna i jakten på den mest extrema musiken från världens alla metalscener.

Entombed bildades 1989. Andersson och de andra medlemmarna hade funnit varandra i den undergroundkultur av tape trading och brutal hårdrock som växt fram under 1980-talet. I praktiken var Entombed inte en ny skapelse, utan bandet Nihilist som bytte namn, men av konflikträdsla valde man att låtsas ombilda hellre än att behöva sparka den av medlemmarna man inte drog jämnt med.

Nihilist hade med sin demo Only shred remains satt ramarna för vad som skulle bli en svensk death metal-våg. Entombed ärvde nu Nihilists färska skivkontraktserbjudande och förde också vidare soundet. Det tog dock ett tag innan man förstod att detta sound inte satt i gitarren utan i den pedal som den tidigare gitarristen Leif Cuzner lämnat efter sig när han flyttat utomlands.

Med albumen Left hand path 1990 och Clandestine 1991 gjorde Entombed Sverige till en av de ledande scenerna för death metal. Ljudet av deras nedstämda gitarrer, growlsång och furiöst snabba trumrytmer var så revolutionerande att dödsmetallen snart tog plats i mainstreamkulturen. Entombed valde då för egen del att närma sig traditionell rockmusik genom den hybridstil som fick namnet death’n’roll.