Invald 2018

Drottningen av svensk soul

 

Klas Lunding på Telegram skrev skivkontrakt med Titiyo utan att ha hört henne sjunga. Hon körade vid tidpunkten på en Orup-turné och trummisen Magnus Frykberg var så imponerad av vad han hörde att han ringde sin vän och krävde att ett kontrakt skulle förberedas. Bara två singlar senare blev Titiyo årets nykomling på Grammisgalan.

 

Legenden säger att radiomannen Kjell Alinge ägnade ett helt Eldorado åt att köra ”Talking to the man in the moon” om och om igen. Titiyo själv hävdar att låten maximalt nådde tre spelningar i ett och samma program, men det spelar mindre roll i sammanhanget; Alinge talade för alla 1989 när han blottade hur innerligt han längtat efter en riktigt bra svensk soulskiva.

Orup var inte ensam om att ha lånat Titiyos röstresurser. Jakob Hellman, Wilmer X och Eric Gadd hade alla henne att tacka för körerna på några av sina mest kända låtar. Med Frykberg som producent och medkompositör skapade hon nu ett soulsound som i linje med Klas Lundings vision kändes “lika nordiskt som Kraftwerk kändes tyskt”.

2001 tog Titiyo ett rejält kliv mot pop på sitt fjärde album Come along, där hon samarbetade med Peter Svensson från The Cardigans och Joakim Berg från Kent. Skivan blev en framgång, men ledde också till en lång period av skrivkramp som hon fick bukt med först när hon i en musikaffär bad att få köpa deras sämsta synth. På denna skrev hon vad som blev den elektroniskt melankoliska Hidden 2008.

Genom alla stilbyten har Titiyos röst-ID förblivit omisskännligt, men det var först efter TV4:s Så mycket bättre 2013 som hon blev bekväm med att göra ett helt album på svenska. På 13 gården samarbetade hon dessutom med den nya generationens främsta r&b-namn och påminde om varför hon en gång dubbats till Sveriges souldrottning.