2010-talet

I juni 2011 tog svenska Grammisgalan beslutet att skippa uppdelningen med Årets kvinnliga artist och Årets manliga artist. Det ersattes kort och gott med – Årets artist. ”Vi gör det för att jämställa och förstärka priset”, sade Lisa Cronstedt, projektledare för Grammis. Efter beslutet har de kvinnliga artisterna visat sig vara starkare än de manliga. Svensk populärmusik på 2010-talet har hittills dominerats av kvinnor. Robyn, Lykke Li, Veronica Maggio och First Aid Kit har vunnit de tyngsta priserna på Grammis.


I en omröstning 2012 om årets bästa svenska album för Nordic Music Prize, där 80 branschpersoner deltog, var de fem album som fick flest röster samtliga gjorda av kvinnliga artister: First Aid Kit, El Perro Del Mar, Taken By Trees, Neneh Cherry & The Thing och Anna von Hausswolff. 2010-talet har också varit ett fortsatt mycket starkt decennium för svenska låtskrivare. Att bli etta på den amerikanska Billboardlistan är så svårt att ABBA lyckades med det en enda gång: ”Dancing Queen” låg etta en vecka i april 1977. Men under 2012 låg låtar av svenska låtskrivare etta under 16 av 52 veckor. Flest hitlåtar har skrivits av Shellback och Max Martin. Låten ”Starships” av Nicki Minaj, skriven av bl.a. svenskarna Carl Falk, Rami Yacoub och Nadir ”RedOne” Khayat, slog under 2012 alla tiders Billboardrekord genom att hänga kvar på Topp 10 under 21 veckor i sträck.


Inledningen av 2010-talet kommer också att skrivas in i historieböckerna som en era som dominerades av discjockeyer och den nya genre som i USA kallas EDM, en förkortning av Electronic Dance Music. En årssammanfattning i det ledande rockmagasinet Rolling Stone 2012 hade rubriken ”The DJs that rule the earth”. Tvåan och trean på listan var svenskar: Swedish House Mafia och Avicii. På sin farvälturné One Last Tour drog Swedish House Mafia en miljon besökare.