2000-talet

Det nya millenniet var fortfarande yrvaket när en refräng från väster skar rätt igenom samtiden, ”Känn ingen sorg för mig Göteborg”. Vad som först beskrevs som ett soloalbum av en medlem från Broder Daniel visade sig vara en artist som kom att dominera i många år framåt, Håkan Hellström. Låtar om geografisk hemvist präglade också svensk hiphop som gick mot sin storhetstid. Efter att The Latin Kings på 1990-talet rappat ”Välkommen till förorten” förkunnade Ison & Fille från Bredäng ”Vår sida av stan”. Innerstadscentrerade journalister fick lära sig att det fanns fler postnummer än deras egna.


I Skåne inleddes millenniet av Timbuktu som 2005 gjorde en svensk klassiker med ”Alla vill till himmelen men ingen vill dö”. Samma år återuppstod Robyn. Hon bröt med allt i sin tidigare bakgrund som tonårig soulstjärna och startade ett eget bolag där hon bestämde allt själv. Den elektroniska och feministiska popmusiken på ”Robyn” stakade ut framtiden. En av Robyns stora inspirationskällor var The Knife, en syskonduo från Göteborg. The Knife fick sex Grammisar 2007. José Gonzalez gjorde en akustisk version av The Knife-låten ”Heartbeats” som efter att den använts i en reklamfilm blev en av världens mest spridda låtar.


I magasinet Vanity Fairs utgåva Hollywood Issue 2007 var hela åtta sidor vikta åt Sverige. En retrospektiv över svenska filmskönheter som Greta Garbo? En artikel om arvet efter Ingmar Bergman? Nej, Vanity Fairs reportage handlade om Sverige som hemvist för ökända nätpirater vilka hotade Hollywood och skivindustrin. ”If the online file-sharing universe is the Wild West, Sweden is Deadwood – a place where the rule of law leaves barely a foot print”. Två år senare kom Spotifys genombrott. Samma typ av svenska källarhackers som utmålats som industrins död, utmålades nu som dess framtid.


En annan svensk grupp som erövrade världen det första decenniet efter millennieskiftet var The Hives från Fagersta. Med sina explosiva konserter utnämndes The Hives till världens främsta liveband. ”Satellites” med September (Petra Marklund) gav en föraning om hur stor svensk house skulle bli. Anna Ternheim, Annika Norlin och Laleh klev fram som unika nya berättare. Ingen skrev fler personliga och självrannsakande texter som blev allsångsrefränger än Lars Winnerbäck från Linköping. ”Om du lämnade mig nu” låg 240 veckor på Svensktoppen.