Svensk pophistoria under 1920/30-talet

Efter första världskriget var bristen på livsmedel i början på 1920-talet fortfarande betungade för många svenskar. Efter en lång, lång kamp fick svenska kvinnor slutligen rösträtt 1921.Längtan efter musik var stark. Ännu fanns inte någon musik i radio. Radiotjänst startade sina sändningar 1 januari 1925 och sände en timme om dagen. Programpunkten Grammofontimmen startade först 1928.


Under 1920-talet fick i stället restaurangdansen tillfredsställa den stora nöjeshungern. Över hela landet startades danssalonger. Amerikanska jazzorkestrar med sin ”hotstil” turnerade och lockade den unga generationen.Ernst Rolf var en av de första som fångade upp den nya musiken. Han gjorde resor till Amerika, lyssnade på jazz och amerikansk schlager och kom tillbaka med en ny form av musik. Under hela 1920-talet var Ernst Rolf och Karl Gerhard rivaler om titeln Sveriges Revykung. Karl Gerhards texter utmanade konventioner och blev mer och mer politiska. Parallellt började Evert Taubes visor spridas och kom att prägla Sverige under hela 1900-talet.


Börskraschen i USA hösten 1929 ledde till en kraftig lågkonjunktur över hela världen. I Sverige var det Kreugerkraschen 1932 som urholkade ekonomin och framtidshoppet. Innan kraschen och Ivar Kreugers självmord svarade koncernen för 64 procent av den totala omsättningen på Stockholms fondbörs. I arbetslösheten som följde tog fascism och nazism ett järngrepp om Europa. 1934 skrev Karl Gerhard kupletten ”I skuggan av en stövel” som handlade om förföljelserna av judar i Nazityskland. Sången framfördes av Zarah Leander. Trots det flyttade hon till Tyskland 1937 och blev filmstjärna. När hon flyttade tillbaka till Sverige 1943 var hon inte populär.


Nazism och rasism var utbrett även i Sverige. När Louis Armstrong första gången besökte Sverige 1933 skrev Aftonbladet att hans konsert ”gjorde slut på diskussionen huruvida aporna har ett språk”. I Göteborgs Handels- och Sjöfartstidningen kallades Armstrong för ”människoätarättling” med ett ”gravhest gorillevrål från urskogen”


Schlager var den populäraste musikformen i Sverige. Harry Brandelius, Lasse Dahlquist och Ulla Billquist var stora stjärnor. Schlagerns disposition, med en tonartshöjning inför sista refrängen, kom att visa sig bli mycket långlivad.


I mitten av 1930-talet fick radion en fast dans- och underhållningsorkester under ledning av Sune Waldimir. Hans riktiga namn var Sune Engström. Han använde sig även av andra mer internationellt klingande pseudonymer som Sid Miller och McKay.Svenskar längtade efter att resa och se världen. Men andra världskrigets utbrott 1939 satte ett brutalt stopp för det.