Denniz Pop

JURYNS MOTIVERING

Sverige har under de senaste 25 år tagit positionerat sig som världens ledande land för popmusik jämte USA och Storbritannien. En stor del av denna utveckling kan härledas till en enda person: Dag ”Denniz Pop” Volle (1963-1998) från Botkyrka Kommun. Denniz Pop var en skivaffärsexpedit och discjockey som överförde sin uppväxts intensiva musiklyssnade (vad får låtar att fastna?) och dansgolvsstudier på fältet (vad får folk att dansa?) till att, utan att själv spela något instrument, börja göra egen musik med hjälp av först skivspelare och sedan datorer. Dennis Pop skapade ett nytt sätt att göra musik. Ett icke-hierarkiskt lagarbete med olika inkallade specialister. Ett arbetssätt som förändrat och format dagens internationella popmusik. En av Denniz Pop protegéer, Martin ”Max Martin” Sandberg, blev den mest framgångsrika popmakaren i världen sedan Paul McCartney och John Lennon. Överallt på radion i dag hörs ekon från Denniz Pop.


BIOGRAFI

Backstreet Boys ”Everybody (Backstreet’s Back)”, Robyns ”Show Me Love” och Britney Spears ”…Baby One More Time” är bara några av alla klassiker som Denniz Pop producerade. Med sin osvikliga känsla för hits intog han på 1990-talet all världens topplistor och satte en ny standard för svenskt musikliv. Dessutom lärde han upp en hel stab av framgångsrika adepter som för hans arv vidare. 


Dag Volle föddes 1963 i Tullinge, Botkyrka kommun, och var under 80-talet en av Stockholms mest inflytelserika discjockeyer. Han tyckte dock att utrymmet för svensk dansmusik var för smalt och bildade tillsammans med andra eldsjälar discjockeykollektivet SweMix Productions som gav ut remixar och samlingsskivor, med röster och beats som bröt mot den samtida listnormen. 

Vännerna kallade honom Dagge, men det var under producentnamnet Denniz Pop som han fick sin första stora framgång 1990 - med Dr Albans ”Hello Afrika” som utmanade våra öron i allt från text till uppbyggnad. Tänk att svensk musik kunde låta så … internationell! Och när Denniz Pop tillsammans med Tom Talomaa 1993 drog igång Cheironstudion skapade de en egen unik struktur och fick snart jättesuccéer med artister som andra bolag hade ignorerat, exempelvis Ace of Base och E-Type. 

Denniz Pop anställde också den unga begåvningen Max Martin (Martin Sandberg), och tillsammans kompletterade de varandra så att det slog gnistor i studion. Paret inkluderade gärna andra förmågor vilket skapade en plattform för en helt ny generation musikmakare. Vid sidan av den svenska indievågens utlandsframgångar under 1990-talet var Cheironstudion den huvudsakliga anledningen till att musikexporten sköt i höjden och att vårt land fick nästan obegripligt stort utrymme på popens världskarta.

Denniz Pops storhet låg i en lyhördhet för kommersiellt gångbara hooks, vilket innebar att lättlyssnade, dansanta slingor och refränger alltid konkurrerade ut tillkrånglade arrangemang. Han hade en hitkänsla som många i branschen bara drömmer om och förutom inhemska storheter som Leila K och Robyn vallfärdade internationella stjärnor som Backstreet Boys och 5ive till studion på Kungsholmen. Under ett ynka decennium var Denniz Pop inblandad i fler miljonsäljande låtar än vi kan räkna upp på en minut och Cheiron jämförs i dag med legendariska studior som Sun och The Hit Factory.

1998 somnade Dag Volle in för gott, efter en kort tids kamp mot cancer. Han blev bara 35 år och förtvivlan var stor bland kolleger, fans och familj. Men en sådan som Denniz Pop kan ju aldrig dö på riktigt. Hans arvtagare har i samma anda utvidgat den svenska musikskatten och hans låtar är fortfarande vid liv. Varje dag spelas Denniz Pop på klubbar, fester, gym, arbetsplatser, på nätet, i radio, butiker och som peppmusik i lurarna hos någon som just har blivit kär eller dumpad. Och det lär vara det bästa postuma present vi kan ge honom, för det var så han själv helst beskrev sin succé: ”Vetskapen om att miljoner fötter dansar till min musik en fredagsnatt.” 
Låt oss fortsätta dansa - till minne av Denniz Pop.

Foto: Benkt Eurenius/TT